Są szybkie, wygodne i pozwalają wybierać z niemal nieograniczonego asortymentu, Mowa oczywiście o zakupach przez Internet. Czy Ty także uwielbiasz shopping online? Doskonale wiesz zatem, że nie zawsze zakupione produkty spełniają oczekiwania. Na szczęście chronią Cię prawa konsumenta. Zwrot towaru i odstąpienie od umowy są gwarantowane przy umowach zawieranych na odległość.
Jak działa zwrot towaru zakupionego przez Internet?
Zastanawiasz się, jak właściwie przystąpić do zwrotu produktu? Co w sytuacji, kiedy minęło 14 dni na odstąpienie od umowy i jaki jest czas na zwrot towaru? Zgodnie z ustawą możesz odstąpić od umowy zawartej na odległość zawsze. Co więcej, jeśli zakup został zrealizowany przez Internet, w wyznaczonym terminie przysługuje Ci zwrot bez podania przyczyny. W Polsce wszelkie kwestie w tym zakresie reguluje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czyli UOKiK. Zwroty towarów zakupionych przez Internet, które nie zostały uwzględnione przez sprzedawcę, lub wszelkie kwestie sporne związane z zakupami online można zgłaszać właśnie tej instytucji.
Dowiedz się więcej: Formularz zwrotu towaru – co to jest i czemu służy?
Pierwszym krokiem, który musisz wykonać, by zwrócić produkt, jest poinformowanie sprzedawcy o swoim zamiarze. W tym celu przygotuj oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Z reguły sklepy internetowe w zakładkach dotyczących zwrotów udostępniają gotowe formularze. Możesz pobrać taki dokument i szybko go wypełnić, a następnie przesłać do sprzedawcy. Wolisz sam napisać własne oświadczenie? Nie ma sprawy. Tylko pamiętaj o wszelkich niezbędnych informacjach potrzebnych do rozpatrzenia Twojego wniosku, jak np. numer zamówienia, data transakcji czy dane kontaktowe.
Obawiasz się, czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru? Teoretycznie nie. O ile przestrzegasz określonych przepisów i zwrot nie dotyczy towarów wyłączonych przez UOKiK. O jakich wyjątkach mowa? Są to między innymi produkty spożywcze, kosmetyki, artykuły higieniczne oraz towary wykonane na indywidualne zamówienie.
Pamiętaj też, że zwrot rozpakowanego towaru zakupionego przez Internet jest możliwy pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim produkt nie może mieć śladów użytkowania w sposób wykraczający poza to, co konieczne do sprawdzenia jego cech i funkcjonalności. Jako kupujący możesz przetestować towar tak, jak w sklepie stacjonarnym. Przykład? Jeśli kupisz laptop, możesz sprawdzić jego działanie, jednak nie możesz intensywnie użytkować sprzętu przez kilka dni. Wówczas sprzedawca może potraktować to jako podstawę do odmowy zwrotu.
Prowadzisz własną działalność gospodarczą i często robisz firmowe zakupy online? Więc pewnie zainteresuje Cię fakt, że zwrot towaru zakupionego przez Internet na firmę podlega takim samym regulacjom jak zwrot konsumencki.
Zobacz też: Jak można zwrócić paczkę przez kuriera InPost?
Czas na dokonanie zwrotu zakupu przez Internet
Wiesz już, że masz prawo do zwrotu konsumenckiego. Pamiętaj jednak, że przepisy wyraźnie określają, jaki czas na zwrot towaru przysługuje konsumentowi. Zgodnie z regulaminami obowiązującymi w większości sklepów internetowych masz 14 dni na odstąpienie od umowy (liczonych od momentu, w którym otrzymałeś przesyłkę). Ale uwaga! W tym okresie musisz poinformować sprzedawcę o swojej decyzji. Na nadanie zwrotu masz kolejne 14 dni.
Dwutygodniowy termin na dokonanie wspomnianych formalności obowiązuje nie tylko dla zwrotów krajowych, ale też zagranicznych. Oznacza to, że odstąpienie od umowy kupna jest możliwe, nawet jeśli produkt został zakupiony w sklepie za granicą – jeśli tylko działa na terenie Unii Europejskiej i zapewnia dostawy do Polski. Co prawda zwroty zagraniczne mogą różnić się od krajowych, jeśli chodzi o czas dostawy bądź koszty przesyłki. Jeśli jednak będziesz postępować zgodnie ze wskazówkami sprzedawcy, z pewnością wszystko przebiegnie bez komplikacji.
Czasami zdarza się, że konsumenci nie są w stanie zwrócić produktu w ustawowym terminie. Nie wszystko jednak stracone – pomyślność późniejszego zwrotu jest uzależniona od konkretnego sklepu online. Jak to możliwe? Zwrot towaru po terminie 14 dni jest dopuszczalny tylko wówczas, gdy sprzedawca oferuje przedłużony czas na zwroty w ramach indywidualnej polityki. Dlatego przed zakupami warto zapoznać się z regulaminem sklepu – niektóre oferują dosyć elastyczne podejście do zwrotów, np. możliwość oddania rzeczy do 30 lub nawet 100 dni od daty zakupu.
Zobacz również: Paczka w tranzycie – co to oznacza?
Jak nadać paczkę ze zwrotem towaru zakupionego przez Internet?
Nadanie paczki ze zwrotem towaru zakupionego w sieci nie jest skomplikowane. Pierwszym krokiem jest przygotowanie towaru do wysyłki. Pamiętaj, aby starannie zapakować zwracany produkt, najlepiej w oryginalne opakowanie. Jeśli jednak zostało ono uszkodzone lub wyrzucone, nie martw się – jak zapewnia UOKiK zwrot towaru bez opakowania nie stanowi przeszkody, o ile odsyłane produkty nie mają śladów nadmiernej eksploatacji. Kolejnym krokiem jest wybór sposobu wysyłki. Większość sklepów internetowych oferuje usługi kilku przewoźników. Kurier DPD i kurier DHL mogą odebrać Twoją przesyłkę z jednego z punktów, z kolei kurier InPost odbierze zwrot z automatu Paczkomat. Zwroty zagraniczne najczęściej obsługują kurier UPS i kurier FedEx. Niektóre sklepy proponują też zwrot przez kuriera GLS. Są to sprawdzone firmy, które oferują szybkie i bezpieczne przekazanie przesyłek od nadawcy do adresata. Zanim zamówisz kuriera, upewnij się, czy sprzedawca oferuje darmowy zwrot za pośrednictwem wybranej firmy przewozowej. Bywa, że koszty przesyłki zwrotnej musi we własnym zakresie pokryć klient.
Dla wielu klientów ważne jest również, czy towar zakupiony przez Internet można zwrócić w sklepie stacjonarnym. Odpowiadamy – jeżeli sprzedawca przewidział taką ewentualność, możesz dostarczyć towar osobiście. Co więcej, może okazać się to szybkim i wygodnym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli stacjonarny sklep mieści się w pobliżu.
Na koniec pamiętaj o jeszcze jednej ważnej rzeczy: już po nadaniu paczki zachowaj potwierdzenie wysyłki. To dokument, który przyda Ci się w przypadku reklamacji lub ewentualnych problemów z dostarczeniem zwrotu do sprzedawcy.
Szybkie i tanie zwroty paczek do sklepów internetowych
Błyskawiczny rozwój branży e-commerce sprawił, że sklepy internetowe starają się maksymalnie ułatwić proces zwrotu, oferując szybkie i tanie zwroty paczek. Wielu sprzedawców zapewnia darmowe zwroty. Przyznasz, że jest to dodatkowa zachęta do shoppingu online? I duży plus szczególnie w przypadku większych zakupów, takich jak meble czy sprzęt AGD i telewizyjny.
Wiele sklepów internetowych ma też dedykowane punkty zwrotu, w których możesz osobiście nadać paczkę. Ta opcja sprawdza się szczególnie w większych miastach, w których lokalizacja miejsca nadania po prostu wygrywa z czasem oczekiwania na wizytę kuriera.
Dowiedz się również: Tranzyt – co to jest? Regularne, procedury i rodzaje
Szybkie i wygodne zwroty online możesz załatwić, korzystając z internetowej platformy skupiającej oferty sprawdzonych przewoźników. Cały proces to tylko kilka kliknięć, które z łatwością wykonasz na telefonie czy komputerze. Masz prawo do zwrotu towaru zakupionego przez Internet, zatem nie wahaj się z niego korzystać. Procedury zwrotu produktu kurierem, w automacie Paczkomat czy w punkcie stacjonarnym są niezwykle intuicyjne i szybkie.