Pomysł na biznes online, który nie wymaga dużego kapitału? Dropshipping! W tym modelu koszty związane z prowadzeniem sklepu internetowego są mniejsze, a to dlatego, że firmy nie trzeba opłacać magazynów. Możesz zarabiać, sprzedając produkty, które przechowywane są w miejscu oddalonym od Ciebie o wiele kilometrów. Sprawdź, jak działa dropshipping.
Pierwsze kroki w dropshippingu – najważniejsze informacje
Dropshipping w Polsce to stosunkowo popularne rozwiązanie. Stosują je między innymi największe platformy sprzedażowe, na których możesz kupować i sprzedawać produkty z różnych kategorii. Przykłady sklepów dropshippingowych? E-markety odzieżowe, sklepy z elektroniką, drogerie internetowe, platformy z akcesoriami sportowymi czy suplementami diety. W takich sklepach przesyłki kurierskie mogą być realizowane przez różnych przewoźników. Kurier DPD, DHL, GLS – to tylko kilka możliwości.
Już wiesz, co to jest dropshipping. Jak zacząć krok po kroku działać w takim modelu biznesowym? Podpowiadamy:
- Dowiedz się, na czym polega sprzedaż dropshipping – oferowane przez Ciebie produkty trafią do klienta końcowego, ale będą wysyłane bezpośrednio od dostawcy. To opłacalne, ponieważ nie musisz mieć zapasów towarów. W ten sposób redukujesz ryzyko finansowe.
- Sprawdź, jaka nisza przyniesie Ci zyski – czas na wybór niszy rynkowej. By to zrobić, przeprowadź analizę rynku i dowiedz się, jakie produkty oferuje Twoja konkurencja. To ułatwi Ci założenie sklepu i dropshipping.
- Wybierz dostawców – przed nawiązaniem współpracy zdobądź wszystkie niezbędne informacje na ich temat. Sprawdź, czy są rekomendowani przez inne firmy. Zwróć szczególną uwagę na terminowe realizowanie dostaw.
- Załóż sklep internetowy – pora na przygotowanie strony internetowej. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z usług jednej z popularnych platform e-commerce. Dropshipping w takiej formie daje Ci dużą elastyczność i nie niesie ze sobą wysokich kosztów.
- Buduj zaufanie do swojej firmy – zoptymalizuj swoją stronę, promuj ją w sieci i zadbaj o pozytywne rekomendacje Twoich klientów. Rabaty za duże zamówienia, konkursy, drobne upominki dołączane do zamówień – możliwości jest sporo. Inwestując w takie działania, możesz spodziewać się większych zysków.
- Zadbaj o szczegóły – prowadząc własną firmę, nie zapominaj o takich aspektach jak polityka zwrotów i sprawna komunikacja z klientami. To detale, od których zależy renoma Twojego sklepu.
Zobacz: Paczka z Chin do Polski – jak długo trzeba czekać na przesyłkę?
Wady i zalety dropshippingu
Wiesz już, jak założyć firmę dropshipping krok po kroku. Zanim to zrobisz, dowiedz się, jakie są najważniejsze zalety i wady tego modelu biznesowego.
Zalety dropshippingu:
- Niskie koszty początkowe – nieważne, czy sprzedajesz towary w Polsce, czy za granicę. W tym przypadku nie musisz inwestować w zapasy artykułów przechowywanych w magazynie. To jedna z różnic między dropshippingiem a sprzedażą detaliczną.
- Mniej obowiązków – dzięki temu, że współpracujesz z dostawcą, ze swojej listy zadań możesz skreślić wszystkie kwestie związane z magazynowaniem towarów.
- Elastyczna praca – dlaczego jeszcze dropshipping się opłaca? Ponieważ możesz pracować tam, gdzie chcesz. Zarówno z domu, jak i z każdego innego miejsca, w którym masz dostęp do internetu.
- Szeroka oferta produktów – bez posiadania magazynu możesz sprzedawać różnorodne produkty: ubrania, kosmetyki, akcesoria do domu.
Wady dropshippingu:
- Niskie marże – a to ze względu na dość dużą konkurencję. Ich poziom zmienia się w zależności od cen dostawców oraz jakości i rodzaju produktów.
- Problemy logistyczne – kurier InPost, kurier DHL, a może inny przewoźnik? Pamiętaj, że usługi kurierskie wpływają zarówno na koszty związane z prowadzeniem Twojej działalności, jak i jakość obsługi klientów. Dowiedz się, z jakimi firmami Twoi dostawcy mają podpisane umowy.
- Ograniczona kontrola nad jakością – nie widzisz produktów, a co za tym idzie: nie możesz ocenić ich stanu. To dlatego tak ważny jest wybór zaufanych dostawców. Zanim to zrobisz, spróbuj dowiedzieć się o nich jak najwięcej. To pozwoli Ci uniknąć problemów w przyszłości.
Dowiedz się: Jak długo trzeba czekać na paczkę z Pandabuy?
Sprzedaż w dropshippingu a wkład własny
W porównaniu ze standardowym marketem online sklep internetowy dropshipping oznacza znaczące oszczędności. Jeśli chodzi o wkład własny, jest on niższy niż w klasycznych modelach sprzedaży. A to znaczne ułatwienie, zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców.
Oprócz wkładu własnego w dropshippingu ważne kwestie finansowe to także:
- koszty związane z infrastrukturą (zwykle są minimalne),
- opłaty za korzystanie z platformy e-commerce lub utrzymanie i obsługę własnej strony internetowej,
- wydatki na marketing, między innymi reklamę w Google Ads,
- koszty inwestycyjne, na przykład związane z narzędziami do automatyzacji wybranych procesów,
- brak konieczności magazynowania zapasów.
Zobacz również: Ile wynosi cło za paczkę z AliExpress?
Jak przygotować się do startu sprzedaży przez dropshipping?
Jak zacząć dropshipping bez firmy? Rozwiązaniem jest działalność nierejestrowana, czyli taka, którą możesz prowadzić do osiągnięcia określonego limitu dochodów. Po jego przekroczeniu musisz zarejestrować firmę. Choć samo założenie działalności nie jest skomplikowane, wcześniej lepiej dobrze się do tego przygotować.
Może Cię zainteresuje: Ile wynosi cło na produkty z Chin i kiedy należy je zapłacić?
Wybór asortymentu
Jako przyszły właściciel firmy dropshippingowej zacznij od badania trendów. To jeden z najważniejszych kroków, które pozwolą odnieść sukces w tym biznesie. Możesz skorzystać z popularnych narzędzi, takich jak Google Trends. Używając ich, dowiesz się, jakie produkty są obecnie chętnie kupowane oraz na jakie towary rośnie zapotrzebowanie.
Zastosuj się do tych wskazówek, wybierając asortyment do Twojego sklepu. Sprawdź także propozycje Twoich konkurentów – a potem zastanów się, w jaki sposób przewyższysz ich ofertę. Czymś, co Cię wyróżni, może być szybsza wysyłka, rabat bądź niższa cena.
Założenie działalności gospodarczej
Kolejny etap to założenie działalności gospodarczej.
- Wybierz formę działalności gospodarczej – na początku większość przedsiębiorców decyduje się na jednoosobową działalność gospodarczą. Inne formy to: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, cywilna, jawna i komandytowa.
- Zarejestruj firmę – w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz w Krajowym Rejestrze Sądowym.
- Wybierz kody PKD, czyli Polskiej Klasyfikacji Działalności – w przypadku dropshippingu często są to 47.91.Z i 46.19.Z. Pierwszy oznacza sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub przez internet. Z kolei drugi odnosi się do działalności agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju.
- Ustal formę opodatkowania – może to być opodatkowanie na zasadach ogólnych, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
- Jeśli jest taka potrzeba, zgłoś firmę do VAT – jest to wymagane, gdy sprzedajesz określone towary lub gdy Twój roczny dochód wyniesie więcej niż 200 000 zł.
- Wybierz biuro księgowe – choć możesz prowadzić księgowość samodzielnie, to rozwiązanie jest wygodniejsze.
Stworzenie sklepu internetowego lub sprzedaż na marketplace
To od Ciebie zależy, czy założysz własny sklep online, czy będziesz prowadzić sprzedaż na marketplace. Pierwsza opcja to pełna kontrola nad oferowanymi przez Ciebie produktami, większe marże i możliwość automatyzacji wielu procesów. Natomiast druga daje Ci dostęp do rozbudowanej bazy klientów i szansę na szybkie rozpoczęcie sprzedaży.
Zintegruj sklep z hurtownią i usługami kurierskimi
Zacznij do wybrania hurtowni dropshippingowej. Zdecyduj się na firmę oferującą asortyment zgodny z Twoją działalnością. Upewnij się, że zapewnia ona dogodne warunki współpracy i szybko realizuje zamówienia. Informacje na ten temat znajdziesz na przykład na forach branżowych.
Następnie wybierz przedsiębiorstwo kurierskie, z którym chcesz współpracować – najlepiej takie, które na tle konkurencji wyróżnia się szerokim zasięgiem obsługi. W obu przypadkach integracja ze sklepem nie jest trudna – zrobisz to z pomocą specjalnych wtyczek lub aplikacji dropshippingowych.
Promuj swój biznes w sieci
Na koniec jeszcze jedno: promuj swoją działalność w internecie! Po założeniu strony internetowej zoptymalizuj ją pod kątem SEO, zwracając uwagę na takie aspekty jak szybkość ładowania strony oraz meta opisy. Równie ważne są wartościowe treści umieszczane na kartach produktów, stronie głównej i blogu firmowym.
Potem rozpocznij działania marketingowe w social mediach: na Facebooku, Instagramie, TikToku – dopasuj kanał promocji do grupy docelowej sprzedawanych przez Ciebie produktów. Wszystko to sprawi, że Twój internetowy sklep dropshippingowy przyciągnie nowych klientów.